RUC
lysbrydning glas i olie kartoffelmel

 

 

Hvis I har spørgsmål
eller ønsker flere programmer
tilsendt, så kontakt da:

Roskilde Universitet
Nat-dag, kommunikationsenheden
Bygning 30A.2
Postboks 260
4000 Roskilde

Kontakt:
Dorthe Møller Vedel
Mail: vedel@ruc.dk
Tlf: 46 74 22 63



Foredrag

TitelHvordan kan en matematisk model bruges til at helbrede depression?
StedBygning 27, Lokale 2
Målgruppe1. - 3. G
AnsvarligDorthe Møller Vedel, tlf.: 4674 2263
Ansvarligs emailvedel@ruc.dk
BeskrivelseTværfagligt oplæg om en matematisk model der beskriver (HPA)-aksen, som er et vigtigt humant hormonsystem.

Vi er tre studerende fra Roskilde Universitet, der har arbejdet på et tværfagligt projekt i matematik og medicinalbiologi. Projektet omhandler hypothalamus-hypofysen- og binyrer (HPA)-aksen, der er et hormonsystem, som giver et hurtigt respons og forsvar mod stress ved at regulere ”stress hormonet” kortisol. HPA-aksen består af hypothalamus, hypofysen og binyrebarken der integrerer med hinanden ved hjælp af tre hormoner; CRH, ACTH og kortisol. De tre hormoner følger både en daglig svingning på 24 timer og en kortere svingning på cirka 1 time. Der er vist en sammenhæng mellem sygdomsudvikling af f.eks. depression, diabetes og hukommelsessvigt, hvis der er for lave eller høje koncentrationer af kortisol i kroppen over længere tid. Det er derfor vigtigt at forstå mekanismerne i HPA-aksen, således at eventuelle fejl i systemet kan blive opdaget. Her kan en matematisk model blive brugt som et nyttigt værktøj til at beskrive mekanismerne i HPA-aksen.

Tidligere matematiske modeller er mislykket i at beskrive både den daglige svingning (24 timer) og den kortere svingning (1 time) af hormonerne i HPA-aksen. Det har især været den kortere svingning der har været problematisk. I dette projekt undersøges hvorvidt en matematisk model, der er udarbejdet af en professorer fra Roskilde Universitet og en ph.d. studerende, er lykkes i at beskrive den kortere svingning i HPA-aksen. Derudover analyseres modellens troværdighed og hvordan den kan bruges til både at forbedre diagnosticeringen og behandlingen af depression. Under oplægget vil eleverne også selv få lov til at prøve kræfter med modellen ved hjælp af to programmer. Dette vil give eleverne en større indsigt i, hvilke elementer der spiller en vigtig rolle i modellen.


* * * BEMÆRK AKTIVITETEN VARER 2* 45 MINUTTER * * *

Du skal være logget ind for at tilmelde dig arrangementet